Vanaf 2010 gaan alle medewerkers die werken in de primaire zorg deelnemen aan een speciaal opleidingsprogramma van Zozijn. Speciaal, omdat het een opleiding is ontwikkeld door en voor Zozijn medewerkers. We gaan onze kennis delen!
Basiskennis- en vaardigheid
Zozijn streeft naar een hoge kwaliteit bij de ondersteuning aan cliënten. Daarvoor is nodig dat alle medewerkers over actuele kennis kunnen beschikken. Daarnaast veranderen zorgvragen van cliënten en dit vraagt om verdere professionalisering in vaardigheden. Alles wat je leert kun je toepassen in je dagelijkse praktijk. Dus ook de taken en opdrachten die je krijgt zijn daarop gebaseerd.
Methodisch werken
Basiskennis- en vaardigheid
Zozijn streeft naar een hoge kwaliteit bij de ondersteuning aan cliënten. Daarvoor is nodig dat alle medewerkers over actuele kennis kunnen beschikken. Daarnaast veranderen zorgvragen van cliënten en dit vraagt om verdere professionalisering in vaardigheden. Alles wat je leert kun je toepassen in je dagelijkse praktijk. Dus ook de taken en opdrachten die je krijgt zijn daarop gebaseerd.
Methodisch werken
Ontwikkelings psychologie
Communicatie met cliënten
Gezondheid
Moeilijk verstaanbaar gedrag
Sociale netwerken
Kwaliteit en regelgeving
Leren leren
Voor een aantal medewerkers is het misschien al weer een tijd geleden dat ze een opleiding volgden. Begrijpelijk dat je er dan weer even in moet komen. Daarom besteden ze bij de opleiding ook aandacht aan leren leren. Ze willen een Leerrijk Zozijn maken, een omgeving waarin je niet alleen werkt maar ook leert.
Voor een aantal medewerkers is het misschien al weer een tijd geleden dat ze een opleiding volgden. Begrijpelijk dat je er dan weer even in moet komen. Daarom besteden ze bij de opleiding ook aandacht aan leren leren. Ze willen een Leerrijk Zozijn maken, een omgeving waarin je niet alleen werkt maar ook leert.
Zozijn bied een hele reeks van opleidingen en trainingen aan zijn werknemers aan. Deze staan op het intranet van Zozijn
Hier een paar opleidingen en trainingen die binnen Zozijn worden gegeven door zowel interne- als externe aanbieders.
Communicatie met mensen met ernstige verstandelijke meervoudige beperkingen.
Toelichting
Hoe snel denken we al te weten wat de ander wil of niet wil. Hoe gemakkelijk wordt dit een gewoonte, een vast gegeven? Kijken we nog wel kritisch? Zijn we nog onbevangen en nieuwsgierig naar wat de ander echt wil? Zie jij hetzelfde als jouw collega? Ben je je bewust van jouw eigen handelen? Wat is de impact van jouw gedrag op de cliënt?
Iedereen die mensen met ernstige verstandelijke meervoudige beperkingen ondersteunt, weet hoe moeilijk het kan zijn de ander goed te verstaan.
Door het verhogen van onze eigen sensitiviteit worden we alerter en gevoeliger voor de signalen van deze cliënten. Daarnaast kunnen we deze verhoogde sensitiviteit gebruiken om ons eigen handelen beter af te stemmen op deze doelgroep. Ons handelen, moet aangepast zijn aan het tempo en de mogelijkheden van de cliënt.
Op deze manier kunnen we de vraag van de cliënt leren verstaan en kan cliënt(mede)zeggenschap inhoud krijgen.
Leerdoelen.
Toelichting
Hoe snel denken we al te weten wat de ander wil of niet wil. Hoe gemakkelijk wordt dit een gewoonte, een vast gegeven? Kijken we nog wel kritisch? Zijn we nog onbevangen en nieuwsgierig naar wat de ander echt wil? Zie jij hetzelfde als jouw collega? Ben je je bewust van jouw eigen handelen? Wat is de impact van jouw gedrag op de cliënt?
Iedereen die mensen met ernstige verstandelijke meervoudige beperkingen ondersteunt, weet hoe moeilijk het kan zijn de ander goed te verstaan.
Door het verhogen van onze eigen sensitiviteit worden we alerter en gevoeliger voor de signalen van deze cliënten. Daarnaast kunnen we deze verhoogde sensitiviteit gebruiken om ons eigen handelen beter af te stemmen op deze doelgroep. Ons handelen, moet aangepast zijn aan het tempo en de mogelijkheden van de cliënt.
Op deze manier kunnen we de vraag van de cliënt leren verstaan en kan cliënt(mede)zeggenschap inhoud krijgen.
Leerdoelen.
inzicht hebben in de communicatieniveaus, communicatievormen en de communicatieve ontwikkeling
kunnen onderkennen van signalen van cliënten: observeren, signaleren, interpreteren
bewust worden van eigen gedrag
verbeteren van eigen communicatief handelen
interpreteren van reactief gedrag van de cliënt en hier het eigen handelen op afstemmen.
Feedback, geven en ontvangen
Toelichting.
Een praktische, ervaringsgerichte training is het, waarin aan de hand van ervaringen van deelnemers en de eigen reacties, mogelijkheden en ervaringen de vaardigheid in het ontvangen en geven van feedback op een hoger plan wordt gebracht. Deelnemers ervaren de eigen ruimte en de eigen kracht.
Er wordt intensief geoefend met het ontvangen en geven van feedback. Ook wordt gekeken naar de persoonlijke valkuilen en uitdagingen van de deelnemers.
Een praktische, ervaringsgerichte training is het, waarin aan de hand van ervaringen van deelnemers en de eigen reacties, mogelijkheden en ervaringen de vaardigheid in het ontvangen en geven van feedback op een hoger plan wordt gebracht. Deelnemers ervaren de eigen ruimte en de eigen kracht.
Er wordt intensief geoefend met het ontvangen en geven van feedback. Ook wordt gekeken naar de persoonlijke valkuilen en uitdagingen van de deelnemers.
Leerdoelen.
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om uit te leggen wat onder feedback kan worden verstaan en welke de regels zijn die daarbij horen. Zij hebben inzicht gekregen in eigen valkuilen en uitdagingen en hebben deze bespreekbaar gemaakt binnen het eigen team. Ook hebben zij op een indirecte manier elkaars sterke en zwakke kanten belicht.
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om uit te leggen wat onder feedback kan worden verstaan en welke de regels zijn die daarbij horen. Zij hebben inzicht gekregen in eigen valkuilen en uitdagingen en hebben deze bespreekbaar gemaakt binnen het eigen team. Ook hebben zij op een indirecte manier elkaars sterke en zwakke kanten belicht.
Til en transfer praktijk, begeleiders.
Toelichting.
In de cursus wordt er een dagdeel technisch geoefend volgens de veilige methode van Corpus om niet ambulante cliënten in verzorgingssituaties optimaal te tillen en te verplaatsen. Er wordt gewerkt in groepjes van twee tot maximaal vier personen om met elkaar te oefenen. De juiste techniek in en rondom het hoog/laag bed, de rolstoel, loopbegeleiding, gebruik van tillift,opstalift etc.
We volgen hierbij het boek van Corpus wat op elke afdeling met niet ambulante cliënten aanwezig moet zijn als naslagwerk. Deze methode is aangenomen door de tilcie. van regio Wilp/Salland als beste ook i.v.m. veiligheid cliënten en preventie ziekteverzuim fysieke klachten voor begeleiders.
Leerdoelen.
Na de cursus kan de cursist.
Met de juiste fysieke techniek de cliënt tillen en verplaatsen of evt. begeleiden met verplaatsen, wat tegelijk de veiligheid van zowel de medewerker als de cliënt garandeert.
Toelichting.
In de cursus wordt er een dagdeel technisch geoefend volgens de veilige methode van Corpus om niet ambulante cliënten in verzorgingssituaties optimaal te tillen en te verplaatsen. Er wordt gewerkt in groepjes van twee tot maximaal vier personen om met elkaar te oefenen. De juiste techniek in en rondom het hoog/laag bed, de rolstoel, loopbegeleiding, gebruik van tillift,opstalift etc.
We volgen hierbij het boek van Corpus wat op elke afdeling met niet ambulante cliënten aanwezig moet zijn als naslagwerk. Deze methode is aangenomen door de tilcie. van regio Wilp/Salland als beste ook i.v.m. veiligheid cliënten en preventie ziekteverzuim fysieke klachten voor begeleiders.
Leerdoelen.
Na de cursus kan de cursist.
Met de juiste fysieke techniek de cliënt tillen en verplaatsen of evt. begeleiden met verplaatsen, wat tegelijk de veiligheid van zowel de medewerker als de cliënt garandeert.
Agressie, omgaan met.
Toelichting.
Een eerste aanzet (die soms al voldoende is) om ervaren agressie op een zinvolle wijze te hanteren.
Leerdoelen.
Herkennen van de eigen houding ten opzichte van agressie en die resultaatgericht inzetten in de begeleiding.
Een eerste aanzet (die soms al voldoende is) om ervaren agressie op een zinvolle wijze te hanteren.
Leerdoelen.
Herkennen van de eigen houding ten opzichte van agressie en die resultaatgericht inzetten in de begeleiding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten